Startseite Urgent Actions 2018 10 Journalists and activists threatened
Abgeschlossen am 30. November 2018

Journalisten und Aktivisten bedroht

AI-Index: AFR 41/9263/2018

Seit dem 10. Oktober erhalten mehrere JournalistInnen und zivilgesellschaftlich engagierte Personen im Norden von Mosambik anonyme Morddrohungen und Drohanrufe. Die Drohungen begannen, nachdem die Betroffenen im Rahmen der Kommunalwahlen in den Städten Nacala-Porto und Nampula Wahllokale kontrolliert und die Wahlergebnisse live veröffentlicht hatten.

Seit ihrem Engagement bei den Kommunalwahlen erhalten mehrere Journalisten und zivilgesellschaftlich engagierte Personen anonyme Morddrohungen, Drohanrufe und Textnachrichten, die sie einschüchtern sollen: Antônio Lourenço Mutoua, Menschenrechtsverteidiger und Geschäftsführer der Organisation Solidariedade Moçambique; Júlio Paulino, Kommunikationsverantwortlicher von Solidariedade Moçambique; Arlindo César Severiano Chissale, freier Journalist, sowie der Zeitungsredakteur Aunício da Silva. Ausserdem die beiden Priester Vater Benvindo Tapua, Direktor von Radio Encontro, und Vater Cantífulas de Castro, stellvertretender Direktor des Radios. Zwei weitere JournalistInnen wollen aus Sicherheitsgründen anonym bleiben. Die Drohungen begannen am 10. Oktober, nach den Kommunalwahlen in der nordmosambikanischen Provinz Nampula und der Veröffentlichung der Wahlergebnisse am 12. Oktober.

Die Betroffenen wurden in den Drohanrufen und -nachrichten gewarnt, dass sie «vorsichtig» sein sollten, da «ihre Tage gezählt» seien. Sie würden «spurlos verschwinden». Sie wurden beschuldigt, zur Wahlniederlage der Regierungspartei Mosambikanische Befreiungsfront (Frente da Libertação de Moçambique – FRELIMO) beigetragen zu haben, indem sie die Kontrolle der Wahllokale sowie die Live-Übertragung der Wahlergebnisse aus den Wahllokalen organisiert hätten.

Die JournalistInnen und zivilgesellschaftlich engagierte Personen hatten die Kommunalwahlen überwacht.

HINTERGRUNDINFORMATIONEN - ENGLISCH

In the past four years, journalists, government critics and dissenting voices have been subjected to intimidation, harassment, torture and enforced disappearances. Most of the attacks against them remain in impunity. To this day, the authorities have failed to adequately investigate the threats and attacks, and no one has been held accountable.
Antônio Lourenço Mutoua, a human rights defender and Executive Director of Solidariedade Moçambique, a national human rights organization, has been receiving death threats against him and his family since 11 October. Antônio Mutoua went into hiding after the continued death threats. In one of the last anonymous messages he received, he was threatened with the kidnap his children if he did not come out of hiding. Solidariedade Moçambique supports the work of community radios, including Radio Encontro, and it also participated on the live coverage of the municipal elections.
Father Benvindo Tapua and Father Cantífulas de Castro, Director and Deputy Director of Radio Encontro, have been receiving death threats since 12 October. Radio Encontro provided live coverage of the municipal elections, and their election observers were monitoring and publicly sharing information on the electoral process at the polling stations. Two journalists, who prefer to stay anonymous, in Nacala-Porto city, Nampula province, have also been receiving death threats and intimidating anonymous phone calls after the release of municipal elections partial results on 12 October. On 15 October, the journalists filed a complaint at the district police station, but no measure has been taken to ensure their protection and to investigate the threats. Arlindo César Severiano Chissale, an independent journalist in Nacala-Porto city, in Nampula province, received intimidating messages on 13 October, after publishing an article on the municipal elections in the local electronic newspaper Pinnacle News. Aunício da Silva, editor of local weekly newspaper Ikweli, has been receiving death threats following his participation in the reporting on the released of the municipal elections partial results.